Про скасування Постанови 897 Про внесення змін до Порядку відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років “муніципальна няня”

СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ

У зв’язку з прийняттям Постанови 897 Кабінету міністрів України від 30.09.2020 (далі – Постанова )щодо внесення змін до Постанови Кабінету міністрів від 30 січня 2019 р. № 68 «Деякі питання надання послуги з догляду за дитиною до трьох років “муніципальна няня”» (далі – Порядок) виникла ситуація у невідповідності одних пунктів Порядку іншим, що насправді не спрощує та не вдосконалює порядок призначення даної компенсаційної виплати, а тільки вносить складнощі та неоднозначність щодо трактування даного Порядку структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі — місцевий структурний підрозділ з питань соціального захисту населення).
Слід зазначити про кричуще порушення Регламенту прийняття даної Постанови. Чого варте тільки те, що на сайті міністерства соціальної політики проект змін до Постанови був на обговоренні від 13.07.2020 до 13.08.2020, 30.07.2020 Громадська рада при міністерстві соціальної політики схвалила проект (не дочекавшись закінчення суспільного обговорення, незважаючи на значне суспільне значення та вплив на широке коло учасників даної програми).
30.09.2020 проект Постанови вже у зміненому вигляді (навіть не у тому, що був погоджений Громадською Радою) поспішно, без обговорення, приймає Кабінет міністрів України.
Судячи з пунктів постанови, які протирічать один одному та порушують права суб’єктів господарювання, випливає, що ані Секретаріат Кабінету Міністрів, ані Міністерство юстиції належним чином даний Проект не опрацювало, або ж їх зауваження було проігноровано. що призводить до юридичного колапсу в впровадженні в дію даної версії Постанови.
Так, внаслідок прийняття змін випливає, що Отримувач даної послуги – це батьки (опікуни) дитини. Отже, якщо у дитини двоє батьків, то отримувачем є одразу дві людини. При цьому у пунктах 8 та 9 щодо копій документів, необхідних для призначення виплати. з’явився абзац «трудової книжки отримувача послуги “муніципальна няня” та документа з місця роботи, що підтверджує надання відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку/довідки з Пенсійного фонду України про сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (індивідуальні відомості про застраховану особу за формою ОК-7) (для фізичних осіб — підприємців); Таким чином, якщо отримувач – обоє батьків, то незрозуміло – чи потрібна трудова книжка одного з батьків та копія документа з місця роботи, що підтверджує надання відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку другого з батьків, чи обидві трудові книжки та копія копія документа з місця роботи, що підтверджує надання відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. А якщо батьки не скористались правом на відпустку по догляду за дитиною? Адже це право, а не обов’язок.
Для підприємців, які зареєструвались цього року, або й минулого, за поточний рік приносити ОК-7 недоцільно, оскільки у ній даних за поточний рік немає… Перевірити статус підприємця можна у порядку електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Пункт 3 абзац 3 містить обмеження щодо догляду муніципальною нянею – підприємцем більше ніж трьох дітей одночасно, проте термін «одночасно» в Порядку не визначений, тож отримувач послуги трактує це як «в один момент часу», і тут є раціональність, бо інакше мама/тато не зможе проконтролювати, чи ця ж послуга не надається ще якимсь родинам у той же момент часу і у тому ж місці однією нянею (привівши дитину до няні, це можна фізично порахувати). Разом з тим, деякі представники місцевих структурних підрозділів з питань соціального захисту населення висловлюють думку про те, що одночасно – це протягом одного і того ж календарного місяця. Хоча згідно з Тлумачним словником української мови ОДНОЧА́СНИЙ, а, е. - Який здійснюється, відбувається водночас з чим-небудь іншим.
Тож доцільно припустити, що йдеться про один момент часу.
Така недбалість у підготовці проекту Постанови призведе до великої кількості судових позовів від отримувачів послуги до тих місцевих структурних підрозділів з питань соціального захисту, які прийматимуть неправомірні рішення щодо припинення виплати.
Те ж саме стосується юридичних осіб (обмеження одночасного догляду не більше ніж за 10 дітьми за адресою, визначеною муніципальною нянею).
А якщо муніципальна няня здійснює догляд за різними адресами, то виходить, що по 10 за кожною адресою. Обмеження щодо 3 дітей у підприємця дискримінують організаційну форму господарювання «Фізична особа-підприємець», що суперечить Господарському кодексу України. Адже підприємець, так само як і юридична особа, може використовувати найману працю, а отже – забезпечувати надання послуги якісно одночасно необмеженій кількості клієнтів.

Пункт 5 абзац 2 вказана умова зайнятості обох батьків відповідно до Закону України «Про зайнятість», при цьому абзац четвертий цього пункту, який говорить про коло осіб, яким не призначається дана виплата, містить таку зміну після слів “відповідно до законодавства” доповнити словами “, отримувачам послуги “муніципальна няняˮ, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку”.
Таким чином, буквальне прочитання даного пункту свідчить, що якщо кожен з батьків перебуває у відпустці по догляду за дитиною, то компенсація не призначається. Бо якщо у дитини є двоє батьків, і один працює, а інший перебуває у відпустці для догляду, то не можна стверджувати, що отримувач перебуває у відпустці по догляду за дитиною. А якщо дитину виховує один з батьків, то виходить, що він вже не може користуватись компенсацією, перебуваючи у відпустці по догляду за дитиною?
До того ж, одна і та ж людина може одночасно і перебувати у відпустці, і працювати (за сумісництвом, наприклад) – і тут не зрозуміло, чи абзац 4 пункту 5 позбавляє таких одиноких батьків права на компенсацію, бо ж вони одночасно і працюють, і перебувають у відпустці…
Разом з тим, раніше призначена компенсація таким батькам не припиняється (бо у пункті 11 абзац 5 порушення отримувачем умови абзацу 4 пункту 5 немає).
Тож звідси випливає, що раніше призначена виплата батькам, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, залишається. Проте, знаючи завзятість та непрофесійність деяких працівників місцевих структурних підрозділів з питань соціального захисту, прогнозовано масове неправомірне припинення раніше призначеної допомоги і тисячі чи десятки тисяч судових позовів.

Окремо слід звернути увагу на сім’ї, які фактично не проживають разом, але не встигли розлучитись через обмеження внаслідок наявності в сім’ї дитини віком до одного року. Виходить, що один з батьків (частіше мати), офіційно є заміжньою, але по факту часто допомоги від чоловіка (дружини) у вихованні та фінансовому забезпеченні не отримує. Для таких отримувачів послуги державна програма компенсації є єдиною можливістю отримати допомогу у догляді з дитиною, щоб мати можливість вирішувати юридичні, побутові та фінансові проблеми своєї сім’ї. Вважаю за необхідне додати можливість отримання компенсації тим з батьків, хто проживає з дитиною, без підтвердження зайнятості другого з батьків, на підставі копії позовної заяви про аліменти або про розлучення.
Пункт 7 абзац 1 зміненого Порядку вимагає подання документів і у паперовій, і у електронній формі!!
«Для отримання компенсації послуги “муніципальна няня” отримувач послуги “муніципальна няня” подає заяву та документи/відомості у паперовій ТА електронній формі, зазначені в пунктах 8 і 9 цього Порядку.
Буквальне прочитання цього пункту призведе до того, що відмовлятимуть УСІМ, хто не продублював пакет документів і в паперовій, і у електронній формі. В попередній редакції Порядку такого абсурду не було.
Зважаючи на викладене вище, просимо терміново скасувати Постанову 897 Кабінету міністрів України від 30.09.2020 щодо внесення змін до Постанови Кабінету міністрів від 30 січня 2019 р. № 68 «Деякі питання надання послуги з догляду за дитиною до трьох років “муніципальна няня”» та відправити Проект змін до Постанови на доопрацювання за участю кваліфікованої робочої групи, для усунення юридичних та логічних помилок. та з обов’язковим подальшим громадським обговоренням саме того варіанту Проекту Постанови, який має прийматись Кабінетом міністрів України.

Петиція №

Дата початку збору підписів:

До кінця збору підписів залишилось:

Автор: Романюк Людмила Вікторівна

Станом на 21 жовтня петицію підписали 205 осіб з 25000 необхідних.

Показати