Про встановлення ставки Єдиного соціального внеску для суб’єктів малого та середнього підприємництва у розмірі 1 відсоток

ФІНАНСОВА, ПОДАТКОВА, МИТНА ПОЛІТИКА

Незважаючи на зменшення ставки Єдиного соціального внеску до 22 відсотків фонду оплати праці, на даний час ставка ЄСВ в Україні залишається однією з найбільших у світі (27-ма позиція у світі у 2016 році за даними міжнародної аудиторської компанії KPMG).

При цьому у країнах, які поєднують високий рівень життя та економічного зростання, ця ставка є суттєво нижчою. Так, у Великій Британії максимальна ставка для роботодавців становить 13,8 відсотків, у США 7,65 відсотків, у Швейцарії 6,23 відсотки. Більшість країн, що розвиваються, які демонструють, або демонстрували у найближчому минулому стало високі темпи економічного розвитку, теж мають низькі ставки соціальних податків для роботодавців, зокрема Казахстан 11 відсотків, Ірландія 10,75 відсотків, Республіка Корея 9,33 відсотки, Чилі 4,5 відсотки, Тайвань 2,97 відсотки, Грузія 0 відсотків.

Беручи до уваги інші податки, які справляються з заробітної плати, а саме податок з доходів фізичних осіб (18 відсотків) та військовий збір (1,5 відсотки), загальна ставка оподаткування фонду оплати праці становить 41,5 відсотків. Для більшості малих та середніх підприємств та фізичних осіб – підприємців таке високе податкове навантаження є економічно неприйнятним. Це призводить до «тенізації» заробітної плати, виплати її більшої частини неофіційно або взагалі без оформлення трудових відносин. При середній офіційній заробітній платі станом на кінець 2016 року 5300 – 5400 грн. податки більшістю малих підприємств та фізичних осіб – підприємців сплачувалися з мінімальної заробітної плати 1450 – 1600 грн., тобто приблизно дві третини доходів найманих працівників виплачувалися неофіційно. Така ситуація негативно впливає як на наповнення бюджетів, так і на рівень соціального захисту найманих працівників.

Намагання зменшити рівень тіньових зарплат адміністративним шляхом за допомогою двократного збільшення розміру мінімальної заробітної плати буде мати зворотній ефект, оскільки багато суб’єктів малого підприємництва, будучи не в змозі в умовах економічної кризи витримати збільшене податкове навантаження, або припинять діяльність, або будуть вимушені піти у «тінь». В результаті частка тіньових зарплат зросте, а кількість робочих місць, як реальних, так і офіційних, зменшиться. Наслідком цього буде зменшення доходів бюджетів, збільшення державних витрат на виплату допомоги по безробіттю, та посилення соціальної напруги. Намагання боротися з тіньовими зарплатами каральними методами не дадуть бажаного ефекту, ще більше посилять соціальну напругу та можуть призвести до радикалізації суспільних настроїв та поглиблення економічної кризи.

Для уникнення цих негативних явищ, з метою стимулювання створення нових робочих місць та виведення заробітної плати зі сфери тіньової економіки, пропонуємо на період до прийняття законодавства про систему накопичувального пенсійного страхування та встановлення ставки обов’язкових відрахувань до Накопичувального фонду встановити для суб’єктів малого та середнього підприємництва – юридичних та фізичних осіб з сукупним річним доходом від всіх видів діяльності до 20 млн. грн., які використовують найману працю, ставку Єдиного соціального внеску на фонд оплати найманих працівників у розмірі 1 відсоток бази нарахування, за умови, що розмір середньої заробітної плати найманих працівників відповідного суб’єкта підприємницької діяльності (крім їхніх власників) у еквіваленті повної зайнятості за попередній звітний квартал складає не менше 1,7 розмірів мінімальної заробітної плати (5440 грн. на цей час).

У разі прийняття відповідних змін сукупна ставка оподаткування фонду оплати праці складе 20,5 відсотків порівняно з 41,5 відсотків на цей час. При цьому, за умови виведення з тіні лише половини неофіційних доходів найманих працівників, відбудеться більш ніж двократне зростання офіційної суми оподатковуваних доходів, що дозволить повністю компенсувати втрати бюджетів від зменшення ставки оподаткування. В той же час такі заходи будуть сприяти створенню нових робочих місць, та, через економічне зростання, зростанню доходів бюджетів.

Просимо Кабінет Міністрів розробити та подати на розгляд Верховної Ради України проект відповідних змін до Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

Петиція №

Дата створення:

Автор: Бут Станіслав Миколайович

Станом на 16 грудня петицію підписали 97 осіб з 25000 необхідних.

Показати